Ercan Uluslararası Havalimanı Tarihi

Ercan Uluslararası Havalimanı

ERCAN ULUSLARARASI HAVALİMANININ KISA TARİHİ:

Ercan Uluslararası Havalimanı tarihi eskiye dayanmaktadır. Başta tabii ki Kıbrıs tarihinden de bahsetmek gerekmektedir. Rus tehdidine karşı Osmanlı İmparatorluğu, Birleşik Krallık ile bir antlaşma yapmıştır. 4 Haziran 1878 ve 1 Temmuz 1878 Kıbrıs Sözleşmesi, Kıbrıs Antlaşması-Kıbrıs Konvansiyonu olarak bilinen antlaşmalarla ve Berlin Konferansı ile Kıbrıs geçici olarak Büyük Britanya’ya devredildi. 1900’lü yıllardan sonra Kıbrıs, adeta İngiliz ve Fransız’ların bir savaş gemisi gibi  kullanılmıştır. Ercan Uluslararası Havalimanı’nın ilk isminin ‘‘RAF Tymbou’’  olduğu, Kıbrıs Türk Havacılık Tarihi için yazılan, History of  Cyprus Turkish Aviation & Realities (İzzet HOCTA&R, İ.Derkan) kitabında görülmüştür. Kıbrıs, tarihinde havadan iki kez bombalanmıştır. İlk olarak İtalyanlar tarafından 1936 yılında, ikinci kez ise Alman Hava Kuvvetleri tarafından 1941-1943 yılında bir kaç kez bombalanmıştır. RAF Tymbou, Lefkoşa Uluslararası Havalimanı’na alternatif olarak inşaa edilmiş olup, 2. Dünya savaşındaki bu saldırılar sırasında inşaatına başlanılmış ve geliştirilmiş olan RAF Tymbou Havalimanı, Alman esirlerine yaptırılmış ve RAF Tymbou 1945 yılında Fransız askeri paraşütçülerinin merkezi olarak kullanılmıştır. Fransız paraşütçülerin kampları ise çevre köylüler tarafından yapılmıştır. Mutlu Barış Harekatı’nın birinci günü yani 20 Temmuz 1974, çıkartma bölgesinde şehit düşen Hava Savunma Kıdemli Binbaşı Fehmi Ercan’ın katkıları sonrasında, Bakanlar Kurulu kararıyle RAF Tymbou ismi, Ercan Havalimanı olarak değiştirilmiştir (Derkan, İ, History of Cyprus Turkish aviation  Realities Edition 1).

  1. Ercan Sivil Hava Trafiği’ne 3 Şubat 1975 yılında ve ilk uçuşa ise eski pist olan 16/34 pistine inen F28 tipi 65 kişilik jet yolcu uçağı ile açılmıştır.
  2. Kısa pist 20 Aralık 1975 yılında hizmete girmiştir.
  3. 11/29 ana pisti 15 Haziran 1976 yılında hizmete girmiştir. B727 ve DC9 tipi uçaklar 1976 yılı itibari ile Ercan Havalimanı’na gelmeye başlamışlardır.
  4. Hava Trafik Kontrol Hizmeti 21 Mart 1977 yılı itibari ile verilmeye başlamıştır.
  5. 1 Nisan 1977 yılında ilk gece uçuşu yapılmıştır.
  6. 12 Eylül 1977 yılında yeni terminal binası açılmıştır (Teknik Blok ve Kule).
  7. Aralık 1977 yılında kargo, itfaiye ve ikram binaları inşaatı yapılmıştır.
  8. 24 Aralık 1992’de Ercan Havalimanı’nda RADAR kullanılmaya başlanmıştır.
  9. 18 Nisan 2002’de Ercan Havacılık Yayını (AIP) yayımlanmıştır.
  10.  24 Ocak 2004’de Hava Trafik Kontrol olarak RVSM’e geçiş gerçekleşti.
  11.  Ercan Havalimanı terminal binası 10 Mayıs 2004 yılında yenilenerek yeni yüzü ve çehresiyle yeniden hizmete açıldı. Ercan Havalimanı’na iki yıl süre içerisinde (2002-2004) toplam 19 trilyon liralık yatırım yapıldı.
  12.  24 Ocak 2009’da yeni SMART Binası’na geçildi.
  13. 16 Ağustos 2012’de ILS sisteminin kullanılmaya başlandı.
  14.  Ercan Havalimanı Özelleştirme Kurulu Kararı 12 Ekim 2012’de Ercan Havalimanının özelleştirilmesine karar vererek, 1 Ocak, 2013’de Ercan Havalimanı’nı Taş Yapı-Terminal Yapı ve küçük ortak Kanerler’e devredildi.
  15.  Şimdiki, 11/29 ana pist uzuluğu 2755 metre ve genişliği ise 45 metredir. Sivil hava ulaşımında büyük gövdelilerden Airbus 330’e hem gece hem de gündüz iniş ve kalkış imkanları verebilecek kapasiteye sahiptir.

Kaynaklar: Derkan,İ, Uluslararası  Havalimanlarının  Hizmet Analizi   Ercan Havalimanı Durum Çalışması Yüksel Lisans Tezi ( 2015) - İ,Derkan, History of Cyprus Turkish Aviation & Realities (2015)

 

ERCAN ULUSLARARASI YENİ HAVALİMANI PROJE BİLGİLERİ

128.000 m2  yeni terminal, 40.000 m2 araç park alanı, 8 körük, 11 Park pozisyonundan oluşan 169.000 m2  toplam park pozisyonu ile hedeflenen yıllık yolcu sayısı 5.5 milyon.